نوشته شده توسط : موضوعات برتر


اصولاً سیستم کنترل دسترسی سیستمی است که کنترل می کند چه کسی و در چه ساعتی به یک مکان خاص می رسد. شخصی که وارد می شود ممکن است یک کارمند، مشتری یا پیمانکار باشد و هر یک از آنها در حال پیاده روی یا رانندگی باشند.

محل ورود می تواند به عنوان مثال، یک ساختمان، یک اتاق یا یک کابین باشد. ما دوست داریم این پدیده را کنترل دسترسی فیزیکی بنامیم تا آن را از کنترل دسترسی که مانع از ورود افراد به فضای مجازی می شود متمایز کنیم.

در حالی که یکی از کاربردهای اولیه این سیستم افزایش امنیت است، سیستم‌های مدیریت ترافیک فیزیکی می‌توانند مزایای بسیار دیگری از جمله بهبود کارایی فرآیندهای تجاری یا مدیریت ساختمان‌های خانه شما را ارائه دهند.

سیستم کنترل دسترسی چیست؟

هنگامی که از یک اکسس کنترل فیزیکی صحبت می کنیم، معمولاً در مورد یک سیستم امنیتی الکترونیکی صحبت می کنیم. معمولاً برای شناسایی افرادی که وارد یک مکان می شوند از کارت شناسایی استفاده می کنند.


از سوی دیگر، از آنجایی که این سیستم‌ها قادر به ثبت زمان و مکان دسترسی افراد به مکان‌های مختلف هستند، می‌توانند اطلاعات ارزشمندی درباره ساختمان و فضای مورد استفاده در اختیار مدیران قرار دهند.

چرا باید به جای کلید از سیستم کنترل دسترسی استفاده کنید؟

سوئیچ های مکانیکی ساده ترین شکل کنترل فیزیکی ترافیک هستند. بسیاری از شرکت ها و سازمان های کوچک از این روش استفاده می کنند. با این حال حتی برای شرکت های کوچک نیز این روش مشکلات و محدودیت های زیادی ایجاد می کند، مشکلات و محدودیت های سازمان های بزرگ را تصور کنید.

در زیر برخی از مشکلاتی که ممکن است پس از استفاده از کلید مکانیکی ایجاد شود آورده شده است:

1- کلیدها ممکن است گم شوند

اگر شخصی کلیدها را گم کرد، باید قفل را عوض کنید تا مطمئن شوید که از کلید گم شده سوء استفاده نمی شود. سپس باید به هر برقی که نیاز به دسترسی به در دارد، کلیدهای جدیدی بدهید.

2- کلیدها نمی توانند زمان ورود یا خروج را ثبت کنند

وقتی فردی برای ورود از کلید استفاده می کند، نمی توان دقیقاً متوجه شد که چه کسی وارد شده یا چه زمانی خارج شده است.

3- کنترل کلید مشکل است

اگر فردی نیاز به ورود به اتاق‌ها و ساختمان‌های مختلف داشته باشد، به تعداد زیادی کلید نیاز دارد که حمل و نگهداری آن‌ها سخت و ناخوشایند است. از طرف دیگر، به یاد آوردن کدام کلید برای کدام در دشوار است. علاوه بر این، برچسب زدن آنها یک خطر ایمنی است.

افزایش کنترل و امنیت یکی دیگر از مزایای دستگاه های کنترل دسترسی است.

با استفاده از یک سیستم کنترل دسترسی الکترونیکی، می توانید از جنبه های منفی استفاده از کلیدهای مکانیکی جلوگیری کنید و کنترل بیشتری بر فضای ذخیره سازی یا سازمان خود به دست آورید.

مواردی که باید مدیریت کرد:

1- چه کسی دسترسی دارد؟

به عنوان مثال، شما می توانید مجوزهای خودکار را فقط به کارمندان اختصاص دهید. اگرچه گاهی اوقات ممکن است نیاز به ثبت نام استخدام کنندگان و پیمانکاران نیز باشد، در این صورت می توانید دسترسی افراد را با توجه به شرایط خود محدود کنید.

2- پذیرش چیست؟

ممکن است بخواهید فقط افراد خاصی وارد مکان های خاصی شوند. به عنوان مثال، شما فقط می خواهید تکنسین ها به یک آزمایشگاه خاص دسترسی داشته باشند.

3- چه زمانی اجازه دسترسی به آنها داده می شود؟

به عنوان مثال، دسترسی به پیمانکاران و کارکنان تنها در شیفت کاری امکان پذیر است، در حالی که کارکنان ارشد می توانند در هر زمان وارد ساختمان شوند.

4- با چه شرایطی اجازه ورود دارند؟

شما می توانید سیستم خود را طوری تنظیم کنید که به عنوان مثال، پیمانکاران تنها در صورت ارائه گواهینامه مجاز به دسترسی و ورود به سیستم باشند.

به یاد داشته باشید، سیستمی که به شما امکان کنترل و نظارت بیشتر و بهتر را می دهد. تنظیم صحیح این پارامترها در یک سیستم کنترل دسترسی خوب است. از طرفی در صورت لزوم می توانید در هر زمانی که بخواهید می توانید آنها را با بیشترین سرعت و آسانی به روز کنید.

همچنین از آنجایی که در این سامانه‌ها می‌توان گزارش‌های دقیق ترافیکی (چه کسانی در چه ساعتی وارد کدام مکان شده‌اند) ارائه کرد، در صورت بروز تصادف، احتمال یافتن افراد درگیر آسان‌تر می‌شود.





:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 مهر 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: